آرشیو رخدادهای تخصصی انجمن مدیریت کسب و کار ایران

اولین کنفرانس مدیریت مبتنی‌بر فرایند در صنعت پخش

معرفی کنفرانس

اوایل قرن بیست‌ویکم موسسه گارتنر اعلام نمود که “حداقل 90% سازمان‌ها‌، مدیریت فرایندی را به کار خواهند گرفت و سازمان‌هایی که نقطه توجهشان استمرار در کنترل فرایند بوده و یا اصرار در اجرای دستورالعمل‌های سلسله مراتبی فرایندی داشته و هنوز با منافع مدیریت فرایندی مأنوس نشده‌اند، در رقابت با رقبایی که مدیریت فرایندی را اجرا می‌کنند، شکست خواهند خورد”.

طبق این تحقیق، دلیل بیشترین موفقیت‌های به‌دست‌آمده در کسب‌وکارها در این بوده که “مدیران ارشد از ابتدا، مدیریت فرایندی را در دستور کار قرار داده و با توجه به نتایج مثبت آن، به اهمیتش به‌عنوان روشی برای بهبود بهره‌وری پی برده‌اند”.

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دولت تدبیر و امید نیز طی بخشنامه‌ای در اسفندماه سال 1393 از همه دستگاه‌های دولتی، در سراسر کشور خواسته‌اند که فرایندهای کاری خود را بازبینی، استانداردسازی و مستندسازی نمایند تا با تکیه‌بر مدیریت مبتنی بر فرایند، بتوانند نسبت به افزایش اثربخشی و کارایی سازمان‌های دولتی اقدام نمایند.

البته بحث تفکر سیستمی و شناسایی و تدوین فرایندها، از سال 2000 میلادی با مطرح‌شدن نظام‌های کیفیت، در سطح ملی نیز در دستور کار قرار گرفته و در حال حاضر بسیاری از سازمان‌ها برای فعالیت­هایی همانند اخذ گواهینامه‌های ایزو و غیره، نسبت به شناسایی و مستندسازی فرایندها و احیاناً ارزیابی و مدیریت آن‌ها اقدام نموده‌اند.

در بیشتر این سازمان‏ها، فرآيندها طراحي و تدوین گرديده‏ اند لیکن هنوز با استقرار و اجرا فاصله ‌دارند. لذا به‌جرأت می‌توان گفت که تاکنون تغییری اساسی در سبک مدیریتی کسب‌وکارهای کشور عزیزمان ایران رخ نداده و هنوز اکثر کسب‌وکارها به سمت‌وسوی “مدیریت مبتنی بر فرایند” سوق پیدا نکرده‌اند.
این در حالی است که در پی رخدادهای پساتحریم و ورود شرکت‌های معتبر بین‌المللی به بازارهای داخلی و احتمال الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی، ضرورت بازمهندسی سبک مدیریتی سازمان‏های ایرانی، از جمله پیاده­ سازی مدیریت مبتنی بر فرایند و آماده شدن آن‌ها برای حضور در عرصه‌های رقابت جهانی، هرروزه به‌طور جدی‌تری مطرح می‌گردد.

در این راستا و با توجه به اینکه برگزاری کنفرانس‌های علمی و مدیریتی، فرصت مغتنمی را برای گردهم‌آوردن اندیشمندان، خبرگان، صاحب‌نظران و مدیران اجرایی مهیا می‌سازد تا با ارائه و معرفی آخرین پژوهش‌ها و تجربیات به‌دست‌آمده و از طریق تبادل دانش، و با به اشتراک گذاشتن اطلاعات علمی و نتایج پژوهش‌های علمی و کاربردی، اقدامات مؤثری را به انجام رسانند، لذا انجمن مدیریت اجرایی ایران، در چارچوب مسئولیت‌های علمی و اجتماعی خود، بر آن شده تا با برگزاری “اولین کنفرانس مدیریت مبتنی بر فرایند در صنعت پخش (با نگاهی به نرم‌افزارهای پیشرفته سازمانی)”، بستر مناسبی را برای تبادل اندیشه‌ها و تجارب فعالان این صنعت مهیا سازد.

امید است که با حمایت اساتید، پژوهشگران، مدیران و کارشناسان دانشی خصوصاً مدیران و کارشناسان صنعت پخش، و ارائه سخنرانی‌های علمی و کاربردی از یک‌ طرف و برگزاری انواع پنل‌های تخصصی در حوزه‏ های منتخب و خصوصاً با انتشار نتایج بدست آمده از انواع پژوهش‌های کاربردی پیش‌بینی‌شده از طرف دیگر، برگزاری این کنفرانس بتواند به برخی دغدغه‌ها و چالش‌های مدیران موفق صنعت پخش کشور که می‌خواهند با توانمندسازی کسب‌وکار خود، باکیفیت و قدرت بالاتری در عرصه‌های رقابت جهانی کسب‌وکار وارد شوند، کمک شایانی بنماید.

اهداف برگزاری کنفرانس

ما بر این باور هستیم که رشد و توسعه پایدار در کشور تحقق نمی‌یابد، مگر آنکه در هر بخش از صنعت یا خدمات، خصوصاً در بخش‏ هایی که کشور ایران دارای مزیت نسبی بوده و یا توسعه آن‏ ها جزو بایدهای ملی کشور است، در چارچوب رسالت‌های ملی جمهوری اسلامی ایران، بتوانیم پیشرو، قدرتمند و توسعه‌یافته عمل نماییم.
ما بر این باور هستیم که برای تحقق توسعه پایدار در کشور و در جهت کسب بهترین مقام شایسته اقتصادی در منطقه و جهان، هر بخش از اقتصاد کشور بایستی با حذف اتلاف‌ها (موداها) و با تکیه‌بر مدیریت ناب، تفکر سیستمی و مدیریت مبتنی بر فرایند، بتواند بیشترین کارایی و اثربخشی را، خصوصاً در مقایسه با رقبای جهانی کسب نماید.
ما معتقدیم که دغدغه‌ها، نقاط قوت و ضعف و نیازمندی‌های مدیریتی و سیستمی هر بخش از اقتصاد کشور، وجه تشابهات زیادی دارند لذا این مهم را در رسالت انجمن مدیریت اجرایی ایران می‌دانیم که با بسترسازی برای تعامل، همدلی و همفکری گروهی بتوانیم بیشترین هم‌افزایی را برای تحول و توسعه پایدار ایجاد نماییم.
ما معتقدیم که با برگزاری “اولین کنفرانس مدیریت مبتنی بر فرایند در صنعت پخش (با نگاهی به‌نرم‌افزارهای پیشرفته سازمانی)” تشویق کلیه اندیشمندان، صاحب‌نظران، خبرگان و پژوهشگران کشور عزیزمان ایران که به‌طور مستقیم و یا از طریق ارائه انواع خدمات مشاوره‌ای، مدیریتی، انفورماتیکی و غیره با صنعت پخش همکاری دارند، می‌توانیم به نتایج اثربخش و کاربردی فراوانی برای توسعه کسب‌وکار این صنعت در کشور و منطقه دست‌یابیم.
ما امیدواریم که با برگزاری این کنفرانس، بتوانیم ضمن آشنایی با چالش‌ها، راه‌کارها و تجربیات مدیریت مبتنی بر فرایند در صنعت پخش، دستاوردهای ارزنده مدیران و کارشناسان تعدادی از کسب‌وکارها را مستندسازی نموده و با انتشار و ترویج دانش (خصوصاً تجربیات و دانش بومی‌شده) بستر الگوبرداری مناسب از تجربیات و دست‌آوردهای آنان را برای مخاطبین مهیا سازیم.
ما امیدواریم که با هم‌فکری گروهی و خصوصاً با اعلام نتایج طرح‌های پژوهشی پیش‏رو بتوان راهکارهای اجرایی، مدیریتی و طرح‌های بهبود توسعه‌ای و تحولی مدیریت مبتنی بر فرایند مناسبی را برای کلیه دست‌اندرکاران صنعت پخش کشور شناسایی و در کنفرانس معرفی نمود.
ما امیدواریم که با همکاری گروهی فی‌مابین پژوهشگران و کلیه دست‌اندرکاران صنعت پخش خصوصاً با پشتیبانی مالی و معنوی حامیان کنفرانس، تا زمان برپایی کنفرانس پژوهش‌های زیرساختی مهمی را برای توسعه صنعت پخش کشور به اجرا درآورده و نتایج آن را در کنفرانس انتشار دهیم.
ما امیدواریم که با آشکار نمودن و مدل کردن فرایندهای صنعت پخش خصوصاً فرایندهای اصلی تأمین، بازاریابی، فروش، انبار، توزیع و منابع انسانی به حفظ پیوستگی در راستای دسترسی به کیفیت، کاهش هزینه، کاهش انواع ضایعات و دیگر اتلاف‌های موجود، دستیابی به بهبود مستمر و ایجاد تفکر مشترک و گروهی، نهادینه کنیم.